איך נקבע מחיר היהלום

תוכן עניינים

יהלומים הם קונצנזוס. הם מרהיבים, מסנוורים ומושלמים ולכן הם מעטרים תכשיטים רבים מזה עשרות ואף מאות שנים בתרבויות רבות ברחבי העולם. ישנם כיום עיצובים מרהיבים לצד עיצובים קלאסיים, יהלומים בגדלים שונים, בעיבודים שונים, צורות וצבעים כיד הדמיון. הם חשובים ומרכזיים ביותר בחיינו, מסמלים לרבים מאתנו הרבה, מלווים אותנו בטקסים מרכזיים וחשובים בחיינו ואף עוברים בירושה מדור לדור במשפחות רבות. יחד עם זאת, כאשר אנו מגיעים להגדרות מקצועיות ולקביעת מחירים בקרב אנשי מקצוע בענף או בקרב לקוחות בעלי יכולת אבחנה, המחירים נקבעים על פי אמות מידה וקריטריונים נהוגים ומוסדרים שנקבעו בענף זה.

איך נקבע מחיר יהלום

קביעת מחיר יהלום

מחיר יהלומים נקבעים ומוגדרים על פי מספר פרמטרים המתארים את משקלם, גודלם, ואיכותם. ובמילים אחרות, ארבעת ה – C. חיתוך (Cut), צבע (Color), ניקיון (Clarity) ומשקל בקארט (Carat weight). ישנו גם ה – C החמישי שהוא חשוב לא פחות – עלות (Cost). ה -C החמישי העוסק במחיר הינו לפעמים מסתורי או חמקמק ונועד ליצור סטנדרטים בין לאומים והוגנים בסחר ביהלומים.

חיתוך ואיכות הליטוש – כאשר אנו מדברים על חיתוך של יהלום אנו מתייחסים לליטוש של היהלום ואל הפרופורציות שלו. ככל שהיהלום קרוב יותר לצורה סימטרית מושלמת כך הזוויות שלו חדות יותר וברורות יותר וכך הוא מחזיר יותר אור ולכן בוהק יותר. ככל שהיהלום סימטרי יותר ובעל זוויות חדות וברורות ככה ערכו עולה בהתאמה.

צבע – ככל שהיהלום שקוף יותר וחסר צבע כך הוא נחשב נקי יותר ועורכו עולה בהתאמה. דרגות השקיפות והניקיון מתחילות באות D שמסמלת את דרגת הצלילות הגבוהה ביותר. ככל שצבע היהלום נוטה לצהוב וחום כך הוא מתקרב בהדרגה אל האות Z שמציינת את דרגת הצבע של השווי הנמוך ביותר. יוצאים מכלל זה הינם יהלומים נדירים בעלי צבע נדיר ומהודר.

בהירות(ניקיון) – בהירות היהלום מתייחסת לרמת הניקיון שלו בכל הקשור להיעדר פגמים. יהלומים אמיתיים נכרים מהאדמה ולכן בדרך כלל יש להם פגמים פנימיים המאפיינים אותם. יהלומים נקיים ומושלמים מעידים על נדירות ויופי ולכן שווים עולה בהתאמה לעומת יהלומים בעלי דרגת ניקיון נמוכה. המחרים נקבעים על פי טבלת ניקיון לדרוג יהלומים.

קארט/משקל – משקל היהלום נמדד לפי קראט, מדובר במשקל שאינו עולה בצורה לינארית. כך למשל יהלום 2 קראט שוקל פי 4 מאשר יהלום של קארט 1. משקל היהלום בקארט משפיע באופן ישיר על מחירו ומדובר בעליית מחיר אקספוננציאלית.

ענף היהלומים מושפע גם הוא כמו כל ענף בכל הקשור להיצע ולביקוש, וגם כאן ישנן חברות גדולות המווסתות את ההיצע אל מול הביקוש ושומרות על מחירים הוגנים ועל שוק מסודר ויציב עד כמה שניתן. מכיוון שכל יהלום הינו יחיד ומיוחד טבלאות המחירים להערכת יהלומים משמשות כבסיס ליצירת סטנדרטיזציה וכל יהלום משווה למיקומו היחסי בטבלת הדירוג, שנקראת "מחירון רפפורט".

ישנם גורמים נוספים המשפיעים על מחירי היהלומים, אולם אלו הגורמים העיקריים אליהם מומחים בענף היהלומים מתייחסים בבואם להעריך את השווי האמתי של יהלומים.

חשוב להדגיש כי הערכה מקצועית מתבצעת על ידי גורמים מוסמכים בתחום וגם הם עלולים לתת הערכה שונה לאותה אבן.
יהלומנו נבחרים ע״י גמולוגים מוסמכים, חברי בורסת היהלומים הישראלית ובעל נסיון של עשרות שנים(35 שנה) בתחום היהלומים

מכירים מישהו שתוכן זה רלוונטי עבורו? נשמח אם תשתפו!
WhatsApp
Facebook
עגלת קניות0
אין מוצרים בעגלה
סגור תצוגה מקדימה
0