צורות ליטוש וחיתוך יהלומים

תוכן עניינים

בכריית יהלומים ניתן לגלות יהלומים בשלל צורות. יש יהלומים מרובעים, מעוינים וגם כאלו שלהם צורה מוארכת. התפקיד המשמעותי של מלטש היהלומים הוא לחתוך וללטש את היהלום באופן כזה שהתוצר יהיה מרשים ויפה, אך זאת באיבוד מינימלי של החומר. כיום התכנון והביצוע של חיתוך יהלומים והליטוש שלהם מתבצעים בעזרת תוכנות מחשב. התוכנות הללו סורקות את היהלומים בעזרת קרני לייזר, ומציגות מול המלטש סקיצות ובהן אופציות שונות לחיתוך היהלום לצורה הרצויה. זאת תוך ניצול מקסימלי של היהלום הגולמי. יהלומים הם אחת מאבני החן המבוקשות בעולם. הם מוערכים לא רק בגלל נדירותם אלא גם בזכות הברק והעמידות שאין שני להם. עם זאת, לפני שיהלום יוכל לנצנץ באמת, עליו לעבור תחילה תהליך שנקרא ליטוש יהלומים.

מהו ליטוש יהלום?

ליטוש יהלומים הוא תהליך של זיקוק משטח של יהלום כדי לשפר את הברק, הבהירות והמשיכה האסתטית הכוללת שלו. תהליך זה כולל הסרת כל פגמים במשטח, כגון שריטות, חריצים או פגמים, ויצירת משטח חלק ואחיד המחזיר אור בצורה האופטימלית ביותר.

מדוע ליטוש יהלומים חשוב?

ליטוש יהלומים חשוב מכמה סיבות. ראשית, הוא משפר את המראה הכללי של היהלום, מה שהופך אותו ליותר מושך מבחינה ויזואלית לעין האנושית. שנית, הוא משפר את ביצועי האור של היהלום, ומאפשר לו להחזיר אור באופן שממקסם את הברק והאש שלו. לבסוף, זה יכול להגדיל את ערכו של יהלום, מה שהופך אותו למבוקש יותר עבור הקונים.

כיצד מתבצע ליטוש יהלום?

ליטוש יהלומים הוא מיומנות מיוחדת מאוד הדורשת דיוק, סבלנות ומומחיות. זה מבוצע בדרך כלל באמצעות גלגל חיתוך יהלום, המצופה בחלקיקי יהלום בגדלים שונים, בהתאם לסוג הספציפי של היהלום המלוטש.תהליך הליטוש מתחיל עם בדיקת היהלום בהגדלה כדי לזהות פגמים פני השטח. לאחר מכן, היהלום מאובטח על מקל דופ, המשמש כדי להחזיק את היהלום במקומו בזמן ליטושו.

לאחר מכן מניחים את היהלום על גלגל חיתוך היהלום, ותהליך הליטוש מתחיל. היהלום מוחזק כנגד הגלגל המסתובב בזווית ולחץ מדויקים, אשר מסירים בהדרגה את השכבות החיצוניות של היהלום עד לקבלת משטח חלק ומלוטש. לאורך תהליך הליטוש, היהלום נבדק כל הזמן בהגדלה על מנת להבטיח שכל הפגמים יוסרו ושהצורה הכללית והסימטריה של היהלום נשארות שלמות.

חיתוך יהלומים

רק במאה ה-15 הבינו מדענים וחוקרים שניתן ללטש יהלומים. לפני שהגילוי הזה התרחש, הדרך היחידה לענוד יהלום הוא רק בצורתו הגולמית, כגביש. בשנת 1475 המציא חוקר פלמי מכשיר שנקרא סקיף, מעין גלגל ליטוש יהלומים המצופה בשמן ואבק יהלומים, האוחז את היהלום, מלטש אותו ובאמצעות חיתוך ממוקד יוצר את נקודות הברק המתאימות. ככל שחלפו השנים השתכללו השיטות לחיתוך יהלומים, כשהן ממקסמות את הברק, הדיוק והטכניקה לכדי אמנות, והשיא הגיע בסוף המהפכה התעשייתית, בשלהי המאה ה-19, אז נכנסו ללקסיקון גם מכונות חדשות המונעות בקיטור ומשלבות גם מסורים ממונעים שאיפשרו לעצב את היהלום כפי שלא נראה מעולם קודם לכן.

חיתוך יהלום הוא תהליך של עיצוב יהלום גלם לאבן חן מלוטשת באמצעות טכניקות שונות כגון ניסור, חיתוך, השחזה וליטוש. תהליך חיתוך היהלום כולל הסרת החלקים הלא רצויים של היהלום הגולמי והפיכתו לאבן חן בעלת פנים המחזירה אור באופן שממקסם את הברק, האש והניצוץ שלו.

תהליך חיתוך היהלומים הוא מלאכה מיומנת ומתמחה במיוחד הדורשת דיוק, סבלנות ותשומת לב לפרטים. חותכי יהלומים משתמשים בכלים מיוחדים כגון מסורי יהלום, לייזרים וגלגלי ליטוש כדי לעצב וללטש את היהלום לצורתו הסופית. מטרת חיתוך היהלום היא ליצור אבן חן יפהפייה הממקסמת את התכונות הייחודיות של היהלום ומשפרת את ערכו הכולל.

סוגים שונים של חיתוך יהלומים

סוגי חיתוך יהלומים קיימים כיום, להלן הפירוט שלהם:

יהלום עגול -Round , נקרא גם Brilliant Cut

חיתוך יהלום בגרסה המעוגלת הינו הפופולארי ביותר והוא גם הנמכר ביותר ברחבי העולם. למעלה משמונים אחוזים מכלל היהלומים שמשובצים בתכשיטים הינם עגולים. היהלום העגול הינו בעל 57 ליטושים. בחלק העליון 32 ליטושים והיתר בחלקו התחתון של היהלום. הייחודיות של החיתוך העגול היא בכך שהיהלום העגול מגביר את האור של היהלום בהתאם למודל הפיזיקלי של טולקובסקי.

חיתוך יהלום - אמרלד - Emerald

יהלום אמרלד מלוטש בטכניקה של ליטוש מדרגות – step cut. היהלום הינו בעל צורה מלבנית. בליטוש זה היהלום הופל להיות שקוף בכל שטחו. הניצנוץ של יהלומי אמרלד נחשב לנמוך ביחס ליהלומים אחרים. זאת כי האור אינו נתקל בדפנות אלא יוצא החוצה. יהלומי אמרלד משבצים לרוב בגודל של מעל קראט. זאת כי במשקל נמוך הם נראים מידי קטנים. מרבית היהלומים בחיתוך אמרלד הם בצורת מלבן, אמרלד מרובע ייקרא בשם חיתוך אשר.

יהלום מרובע - Princess

חיתוך פרינסס הינו חיתוך מפורסם שהומצא על ידי יהלומן ישראלי והוא הפך להיות לפופולארי ולמבוקש במקום השני, לאחר היהלום העגול. בליטוש היהלום המרובע משלבים שתי טכניקות של ליטוש; מדרגות ובריליאנט. בשילוב זה היהלום מקבל חיתוכים בזוויות רבות, מה שהופך את היהלום לנוצץ מאוד.

יהלום מרקיזה - Marquise

יהלום וותיק שניתן לזהות אותו בציורים משנת 1600. יהלומי מרקיזה הומצאו בצרפת וזכו לפופולאריות רבה. ביהלום מרקיזה האורך יהיה כפול מהרוחב, כדי לשוות ליהלום את הברק המקסימלי.

יהלום טיפה - Pear

טבעת אירוסין נוצצת? שרשרת אהבה נצחית? או אולי עגיל על זמני? הודות לצורת האגס הטיפתית והקלאסית, את יהלום ה-Pear נהוג לשלב בשלל תכשיטים.

 הצורה היפהפיה הזו כוללת בתוכה לא פחות מאשר 58 ליטושים שונים, כשגם כאן יש חישוב מתמטי מדויק – אורך היהלום חייב להיות ארוך פי 1.6 מרוחבו כדי להשיג ברק מקסימלי ואור הנשבר על חלקיו השונים בצורה היפה והנוצצת ביותר.

יהלום רדיאנט - Rediant

יהלום מרובע שצורתו עשויה להיות גם מלבנית. יש אופציות שונות לליטוש יהלומי רדיאנט ומספר הליטושים נע בין 53 ל – 70 ליטושים, הדבר תלוי בעומק של היהלום המקורי. ביהלום זה הפינות אינן חדות. הצורה פופולארית ביהלומים צבעוניים, זאת מכיוון שהצורה הזו מאפשרת מעבר אור וצבע באופן מרבי כך שצבע היהלום מודגש.

יהלום אובל - Oval

יהלום בעל צורה מוארכת ולו 56 ליטושים. ביהלום אובלי נוצר שילוב של יהלום אמרלד ויהלום עגול. יהלום זה הומצא על ידי תאגיד היהלומים לזר קפלן בשנות השישים. כזה יהלום יתאים במיוחד לטבעות לנשים שלהן אצבע דקה ויהלום עגול יהיה רחב מידי ביחס לאצבע.

5.Pear – יהלום טיפה/אגס

צורת חיתוך יהלום בצורת טיפה מכונה בעברית גם בשם יהלום אגס. הצורה הייחודית מקנה ליהלום מראה מרהיב והוא מבוקש במיוחד בשל צורתו המיוחדת. הוא מתאים לשיבוץ בתכשיטים שונים טבעות, עגילים ותליונים.

 

אלו חלק מצורות החיתוך של היהלומים המוכרים כיום, לכל צורה וחיתוך מראה וייחודיות, וכמובן התאמה לתכשיטים שונים.

מכירים מישהו שתוכן זה רלוונטי עבורו? נשמח אם תשתפו!
WhatsApp
Facebook
עגלת קניות0
אין מוצרים בעגלה
סגור תצוגה מקדימה
0